De vakgebieden van het Gilde Sociaal Domein

Onze vakmensen zijn actief binnen de verschillende deelgebieden van het sociaal domein. Adviserend en ondersteunend voor de beleidsmakers en tevens de inhoudelijke kennis van de uitvoering. Wij kunnen daarom op alle niveaus binnen de vakgebieden Sociaal Domein, zowel beleidsmatig als uitvoerend, onze ondersteuning aanbieden.

Op deze pagina vind je een overzicht van onze kennis en ervaring. Wil je meer weten over hoe wij kunnen ondersteunen met opleiding, advies of detachering? Neem dan contact met ons op.


De vakgebieden Sociaal Domein die wij ondersteunen zijn:
– Doelgroepenvervoer
– Inburgering
– Kinderopvang
– Werk & Inkomen
– Jeugd
– Privacy
– Onderwijs achterstandenbeleid
– Schulddienstverlening
Iedereen wil zo lang mogelijk zelfstandig wonen, voor zichzelf kunnen zorgen, maar ook mobiel zijn. De mate waarin iemand mobiel is en kan zijn, verschilt per persoon en per gemeente. Immers het voorzieningenniveau als het om mobiliteit gaat, verschilt sterk per gemeente.

Wij streven naar zo veel mogelijk zelfstandige mobiliteit, ongeacht of het nou gaat om groot- of kleinschalig WMO-vervoer, Leerlingenvervoer, Jeugdwetvervoer of de reismogelijkheden voor iedere willekeurige inwoner. Beperkingen nemen we serieus, maar mogen geen belemmering vormen en moeten waar nodig ondersteund worden.
In het Gilde-team hebben we veel ervaring en passie om gemeenten en inwoners te helpen om eigen mobiliteit zo veel mogelijk te benutten of waar gewenst te stimuleren.

Ons motto daarin is, dat mobiliteit helpt om inwoners langer en gelukkiger zelfredzaam te kunnen laten zijn.
Gemeenten krijgen een belangrijke rol bij de inburgering van asielmigranten. Inburgeraars leren de taal en gaan kennismaken met Nederlandse waarden en de lokale arbeidsmarkt. Gemeenten ondersteunen daarbij.

Ook gaan gemeenten de asielstatushouders die bijstand ontvangen ontzorgen door vaste lasten te betalen vanuit de bijstand. Onze mensen kennen de regelgeving en kunnen zich verplaatsen in de leefwereld van de inburgeraars. Zo dragen zij bij aan het goed begeleiden van de inburgering.
Gemeenten zijn op grond van de Wet kinderopvang verantwoordelijk voor het toezicht op, en de handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang. De GGD (bij wet verplichte toezichthouder) inspecteert in opdracht van de gemeente alle voorzieningen en voert het toezicht uit.

Alle kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus alsmede een percentage van de gastouders zijn object van toezicht. De handhaving wordt vervolgens uitgevoerd door de gemeente.
Gemeenten en GGD werken hierbij in/met twee systemen:

Het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) ondersteunt gemeente en GGD bij het uitvoeren van de Wet kinderopvang. Het LRK is het online basisregister voor de kinderopvang waarin de gegevens van alle kinderdagverblijven, buitenschoolse opvangcentra, gastouderbureaus en gastouders worden geregistreerd.

De Gemeenschappelijke Inspectieruimte (GIR) is gekoppeld aan het LRK. De GIR bestaat uit GIR Inspecteren en GIR Handhaven. Inspectieonderzoeken worden door de GGD verwerkt in GIR Inspecteren. De definitieve inspectierapporten worden automatisch gepubliceerd in het LRK en in GIR Handhaven, zodat de verantwoordelijke gemeente ze kan beoordelen.

Wij kunnen u helpen bij het verwerken van

  • Handhavingstaken m.b.v. GIR
  • Opdrachtverstrekking voor inspecties naar de GGD
  • Contact met GGD n.a.v. uitgevoerde inspecties
  • Administratie rondom kinderopvang
  • Verwerken van mutaties in het LRK
  • Advisering naar beleidsmedewerker
  • Beleidsregels handhaving en toezicht opstellen

Toeleiding naar werk en het verlenen van bijstand vragen om specialistische kennis en vaardigheden. Onze mensen hebben ruime ervaring met het begeleiden van de verschillende doelgroepen en de toepassing van wet en regelgeving. Ook kunnen wij bijdragen aan het ontwikkelen van beleid en het verbeteren van werkprocessen.

In het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) is de gemeente verantwoordelijk voor de maatschappelijke ondersteuning van haar inwoners. Dit kan en gaat op verschillende manieren. Van welzijnswerk tot algemene voorzieningen en maatwerkoplossingen.

De oplossingen moeten aansluiten bij uw gemeente, de vraag van de individuele inwoner en meebewegen met maatschappelijke ontwikkelingen. De dienstverlening moet passen binnen het daarvoor beschikbare budget. Onzekerheid over de beschikbaarheid van financiële middelen vraagt om voortdurende creativiteit en bijstelling van de doelen en de aanpak.

Wij ondersteunen gemeenten, zorgaanbieders en leveranciers bij het ontwikkelen van beleid en de uitvoering daarvan. We hebben ruime ervaring met het tot stand brengen en verbeteren van samenwerking tussen partijen.

25 mei 2018: de AVG. Ondanks grote gelijkenissen met de WBP – de voorgaande privacywet – werd er opeens meer verwacht van de verwerkingsverantwoordelijke. Zeker omdat de toezichthouder nu grotere tanden had gekregen. Nu, ruim twee jaar later, zijn er nog steeds veel vragen, komt er regelmatig nieuwe wetgeving en blijft veel onduidelijk. Zeker in het sociaal domein waar vaak bijzonder persoonsgegevens verwerkt worden. Bij de vele samenwerkingsverbanden is het niet altijd duidelijk of de gebruikte persoonsgegevens gedeeld mogen worden. Helaas is niet op alle vragen is een eenvoudig antwoord te geven, maar een verantwoorde keuze is altijd wel te maken.

Onze workshops zetten alles nog eens op een rij en helpen om in ieder geval te begrijpen op basis van welke gronden en verantwoordelijkheden de keuzes gemaakt kunnen worden.

Bij privacy is bewustwording vaak de grootste uitdaging. Communicatie kan helpen bij bewustwording van het belang van gegevensbescherming, niet alleen voor de ‘betrokkene’, maar ook voor de organisatie zelf.

In het sociaal domein is de snel wisselende wetgeving van belang, de AVG is vaak het vertrekpunt, maar zeker niet de enige wet- of regelgeving waar rekening mee moet worden gehouden. Praktische vragen als “Mag ik deze gegevens delen?” of “Hoe lang mogen we dat bewaren?” komen vaak voor.
Gemeenten hebben een maatschappelijke en wettelijke opdracht om jonge kinderen met een achterstand extra taal- en ontwikkelingsondersteuning te bieden. Deze voorschoolse ondersteuning vergroot hun maatschappelijke kansen en zorgt ervoor dat ze met meer bagage kunnen starten aan het basisonderwijs.

Een dynamisch terrein, omdat er meerdere spelers en belangen bij betrokken zijn, zoals de consultatiebureaus, de kinderopvang en de basisscholen. Als gemeente stuur je door subsidies te verstrekken, maar je hebt ook een regierol in het geheel.
En er kunnen keuzes gemaakt worden ten aanzien van de inzet van ouderbetrokkenheid, schakelklassen en resultaatafspraken met het basisonderwijs.

Wij ondersteunen gemeenten bij het ontwikkelen van dit beleid, laten mogelijkheden zien en helpen bij het maken van keuzes die passen bij de ambities en het beschikbare budget. Zo kunnen we onze expertise inzetten voor ondersteuning bij het opstellen van subsidieregelingen voor voorschoolse educatie en peuteropvang, het maken van resultaatafspraken met de basisscholen en het opstellen van een samenwerkingsconvenant.

Schulden zijn een omvangrijk maatschappelijk probleem. In het kader van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (WGS) hebben gemeente een belangrijke taak in het ondersteunen van hun inwoners die te kampen hebben met problematische schulden. Op basis van bewezen effectieve interventies kunnen wij uw gemeente of welzijnsorganisatie bij het ontwikkelen van een effectieve aanpak en de uitvoering daarvan.